Manisnya Cinta Di Cappadocia


NOVELIS terkenal, Anis Ayuni mendedahkan dia berpuas hati dengan karya filem Manisnya Cinta Di Cappadocia, arahan Bernard Chauly.

Filem yang diadaptasi dari novel tulisannya, Manisnya Cinta akan ditayangkan pada 11 Disember ini.

Bagaimanapun novelis berusia 51 tahun ini mengingatkan pembaca novel untuk tidak meletak harapan bahawa semua babak di dalam novel diadaptasi ke filem.

"Secara keseluruhannya saya berpuas hati dengan karya filem ini dan saya juga memahami kesuntukan masa membataskan semua babak untuk dimasukkan ke dalam filem ini.

"Dari segi jalan cerita, filem ini dekat dengan novel dan ada banyak babak di dalam novel dimasukkan ke dalam filem ini. Cuma satu sahaja babak penting, di mana Ifti Liyana mendarat dengan kapal terbang yang diterbangkan oleh Nazmi, tidak ada di dalam filem ini.

"Saya percaya ramai yang mahukan dan ingat babak itu, tapi saya harap pembaca faham dan menerima hakikat bahawa adaptasi filem daripada novel tidak akan sama 100 peratus," katanya yang ditemui pada tayangan perdana filem ‘Manisnya Cinta di Capadocia', baru-baru ini.




Anis berkata, dia berharap mereka yang belum membaca novel Manisnya Cinta akan membaca novel tersebut selepas menonton filem ini.

Sementara itu, lakon layar filem ini, Rafidah Abdullah, berkata, dia bersama Bernad dan Anis ada duduk berbincang mengenai perjalanan cerita ini dan Anis sendiri banyak membantu memberi panduan babak-babak penting di dalam novel yang perlu diadaptasi ke filem.

"Bagi saya cabaran paling sukar untuk menghasilkan skrip adalah untuk menterjemahkan watak Ifti kerana dia suka bermonolog dengan dirinya sendiri.

"Sebab itu saya menambah beberapa babak untuk menunjukkan apa yang ada difikirkan Ifti,” ujar Rafidah.

‘Manisnya Cinta di Cappadocia’ berkisar tentang seorang gadis bernama Ifti Liyana yang enggan menjadikan pangkat, rupa dan harta sebagai ukuran dalam mencari jodoh. Walaupun lelaki tersebut hanya seorang pemandu bas, Ifti tidak terlalu memilih asalkan lelaki tersebut memiliki hati yang mulia.

Menjadikan Turki dan Kuala Lumpur sebagai latar belakang, filem ini dijayakan oleh Shaheizy Sam, Fazura, Lisa Surihani, Faizal Hussein dan ramai lagi.


Bernard cari sendiri lokasi

Dalam pada itu, berkongsi mengenai filem keempat arahannya ini, Bernard berkata, dia mengambil inisiatif sendiri untuk meninjau lokasi penggambaran tanpa bantuan pemandu pelancong.

“Saya memberanikan diri untuk menyewa sebuah kereta dan memandu lebih 2,500 kilometer dalam masa seminggu. Bermula dari Cappadocia ke Anatolia sehingga ke Pamukkale dan kemudian berakhir di Ephesus dan Izmir berdekatan lautan Aegean.

"Saya sengaja mencari lokasi yang bukan menjadi perhatian pelancong agar memperoleh sinematografi terbaik untuk karya ini," katanya.

Filem terbitan bersama Astro Shaw, Redfilms dan Global Stations itu mengisahkan tentang kehidupan seorang gadis bernama Ifti Liyana (Fazura) yang tidak pernah mengharapkan kasih sayang daripada seorang lelaki.

Pertemuan Ifti dengan Nazmi (Shaheizy Sam) telah membuatkan hatinya terbuka semula untuk berkasih apatah lagi Nazmi turut yakin, Ifti adalah wanita yang dicari-carinya selama ini untuk dijadikan isteri.

Namun bila kasih mula membara, bahangnya mulai terasa. Ifti Liyana nekad meninggalkan Nazmi tanpa penjelasan. Apakah kesudahan cinta Ifti Liyana dan Nazmi?


Previous Post Next Post