Kieran Bukan kerana tawaran lumayan


Kieran menamatkan tugasannya di stesen popular, Hot FM pada petang 12 Disember lalu.

Selama 16 tahun bergelumang dalam dunia penyampaian radio, bukan mudah untuk Kieran atau nama lengkapnya, Mas Kiran Jakiran, 39, melepaskan sesuatu yang sudah sebati dengan dirinya. Menamatkan tugasannya di stesen popular, Hot FM pada petang 12 Disember lalu, Kieran mengakui, kecintaannya terhadap bidang itu masih tebal namun situasi mendesaknya untuk membuat keputusan berat.

"Faktor usia antara sebab utama mengapa saya meninggalkan Hot FM," kata Kieran yang menyertai stesen itu pada tahun 2008, selepas hampir sedekad mencurahkan kudratnya di Era.

Kieran berkata, keputusan itu tidak dilakukan secara tergesa-gesa sebaliknya ia sudah difikirkan sejak awal tahun lagi. Bertugas di stesen yang meletakkan sasaran pendengar di bawah usia 35 tahun menyebabkan Kieran sentiasa berperang dengan dirinya.




"Saya mula merasai diri tidak lagi sesuai dengan profil pendengar Hot FM. Mahu atau tidak, saya perlu melakukan anjakan sebelum persepsi pendengar terhadap saya berubah. Secara peribadi, saya masih mampu menjalankan tanggungjawab harian dengan baik.

"Saya bagaimanapun, tidak boleh terus menanti. Sebelum terlambat, lebih baik saya mengundur dan akur kepada kemampuan diri. Minat dalam dunia penyiaran masih menebal, namun saya perlu mencari ruang baharu yang lebih serasi dengan usia dan jiwa," katanya.

Menafikan menerima tawaran lumayan dari stesen radio lain menjadi faktor utama beliau melepaskan jawatannya, Kieran berkata, ketika ini fokusnya masih dalam dunia penyiaran terutama pengacaraan yang semakin serasi dengan jiwanya.

Pada masa sama, Kieran yang sebelum ini mengendalikan segmen, Hot FM Jam bersama Ikhwan dan Liza juga memberikan fokus kepada perniagaan makanan dingin beku yang diusahakannya iaitu Kieran's Food Products.

"Alhamdulillah, saya mendapat kepercayaan sebagai pengulas Sukan Asia 2014 di Incheon, Korea pada pertengahan September lalu. Ramai tahu saya memang meminati sukan, namun disebabkan komitmen terhadap radio membataskan saya untuk melebarkan langkah.

"Sekiranya terus diberi peluang, saya tidak akan menolak kerana pengacaraan sukan juga satu daripada cabang seni yang menjadi minat saya," katanya.



Previous Post Next Post