Paras Air Empangan Di Selangor Susut



Paras air di empangan Selangor menurun berikutan bermulanya musim kemarau, sehingga membangkitkan kebimbangan mengenai kemungkinan catuan air bakal berulang sebagaimana yang pernah berlaku di Lembah Klang pada tahun lalu, sekiranya keadaan bertambah buruk dalam beberapa bulan akan datang.

Empangan Sungai Selangor yang membekalkan 60 peratus air di Lembah Klang menyaksikan paras air meningkat dari September tahun lalu sehingga ke paras kemuncak pada 81.96 peratus pada 2 Februari lalu.

Bagaimanapun paras itu terus menyusut sejak itu, dengan 78.93 peratus pada Sabtu.

Paras air di empat lagi empangan turut menyusut sejak 2 Februari.

Empangan tersebut ialah Klang Gates, Langat dan Batu, di mana kesemuanya mencatatkan paras air 100 peratus pada 6 Disember tahun lalu tetapi bacaan setakat Sabtu, masing-masing mencatatkan 90.3 peratus, 98.06 peratus dan 93.1 peratus.




"Tidak ada sebab untuk panik di atas trend penurunan paras air tetapi kita tidak boleh leka kerana kita tidak tahu berapa lama musim kemarau ini berlanjutan," kata Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (Awer), S. Piarapakaran.

Lembah Klang mengalami dua musim kemarau setahun, pertama pada Februari sehingga Mac semasa berakhirnya musim monsun Timur Laut dan keduanya pada pertengahan Mei sehingga September yang disebabkan oleh monsun Barat Daya.

Catuan dikenakan di Lembah Klang dan Selangor pada 2 Mac tahun lalu selepas paras air di empangan Sungai Selangor susut di bawah 40 peratus yang disebabkan oleh kemarau yang berpanjangan, dan ia ditarik balik pada 1 Mei. Tahap kritikal empangan ini adalah 30 peratus.

Piarapakaran berkata, paras Sungai Selangor kini mungkin kelihatan tinggi tetapi sebenarnya lebih rendah daripada yang sepatutnya kerana empangan biasanya akan berada pada kapasiti 100 peratus sekitar bulan Mac setiap tahun.

Katanya, pembenihan awan perlu dilakukan secepat mungkin untuk mendorong hujan di kawasan tadahan.

Beliau menambah, usaha perlu digandakan untuk mengurangkan air bukan hasil yang disebabkan oleh kecurian air, saluran paip pecah, kerosakan akibat kemalangan kepada paip semasa penggalian dan kebocoran.

Piarapakaran menggesa pihak berkuasa untuk mempercepatkan kerja meningkatkan bekalan air mentah ke Lembah Klang melalui pembinaan loji rawatan Langat 2 dan projek pemindahan air mentah Pahang-Selangor, kedua-duanya hanya dijadualkan siap pada akhir 2017.



Previous Post Next Post