Tun M Berkeras Mahu Najib Letak Jawatan



Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tetap dengan pendirian tegasnya yang mahu Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Menerusi kemaskini terbaharu blog chedet.cc pada Isnin, Dr Mahathir berkata beliau tidak mempunyai pilihan dengan mendesak peletakan jawatan Najib berikutan kontroversi yang semakin meningkat terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB), pembelian loji janakuasa dengan harga yang jauh lebih tinggi dan pelaburan dan usaha sama dengan Petro Saudi.

"Berbilion Ringgit telah hilang dan tidak mungkin akan kembali. Secara langsung atau tidak langsung, Najib bertanggungjawab untuk kerugian besar-besaran ini. Oleh kerana tindakan yang tidak bertanggungjawab itu, Najib tidak lagi layak menjadi Perdana menteri," katanya.


Dr Mahathir berkata beliau sedar pembangkang akan memanfaatkan keengganannya menyokong Najib, sambil menambah bahawa Barisan Nasional akan menerima musibah sekiranya Najib terus kekal.

Beliau juga berkata, jika Umno dan kepimpinan BN perlu berubah, ia perlu dilakukan sebelum pilihan raya umum ke-14.

Dr Mahathir berkata beliau merasakan kontroversi mengenai 1MDB sangat serius dari kali pertama mengetahui tentang berita itu.

"Pada masa itu, tidak banyak maklumat mengenainya. Saya tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menghantar surat yang menyatakan saya menarik balik sokongan terhadap beliau. Sejak itu, saya menerima banyak maklumat mengenai 1MDB dan saya terkejut dengan jumlah hutang.

"1MDB juga gagal untuk membayar pinjaman RM42bil, wang dikatakan melabur di Kepulauan Cayman. Butiran mengenai pelaburan dan usaha sama dengan Petro Saudi juga tidak jelas," katanya.

Previous Post Next Post