Hajat Stacy Peluk Islam Tidak Dihalang Keluarga


Stacy (kiri) ditemani ibunya Agnes Kaloos pada sidang media mengenai penghijrahannya ke agama Islam. Sidang media diadakan di pejabat Astro, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Hajat penyanyi Stacy untuk memeluk agama Islam telah dimamklumkan kepada orang tuanya dan mendapat restu keluarga.

Ibu kepada penyanyi itu Agnes Kaloos, 57, berkata, anaknya telah memaklumkan hasrat berkenaan dan dia sekeluarga tidak menghalang kehendak Stacy itu.

"Memang Stacy sudah bagi tahu saya pasal hajat dia nak masuk Islam. Dulu dia Kristian. Dia cakap agama sama sahaja cuma cara (pelaksanaan) itu berbeza dan dia nak pilih agama Islam,” katanya kepada mStar Online dalam sidang media di pejabat Astro di sini pada Selasa.

Hadir sama pada sidang media itu ialah bapa Stacy iaitu Annam Bayar, 53.

Stacy menggunakan nama Islamnya iaitu Ummu Shaikhah Stacy Abdullah Binti Anam.

Terdahulu, Stacy atau nama sebenarnya Stracie Angie Anam, 25, dilaporkan memeluk Islam di pejabat Agama Islam, Johor Baru, Johor.

Selain ibu dan bapanya, semasa lafaz syahadah dilakukan Stacy, dia turut ditemani ibu-bapa kepada kekasihnya iaitu Akim Ahmad.

Ia dilakukan kira-kira pukul 10 pagi Isnin.




Dalam pada itu Stacy berkata, sebelum ini dia sering mendengar mengenai Islam daripada kakaknya sehingga hatinya terbuka kepada agama itu tetapi tetap menghormati agama Kristian.

Dia juga menafikan hasrat memeluk Islam adalah untuk berkahwin dengan Akim.

Malah Stacy turut memuji ibu dan bapa Akim yang banyak membantunya dalam usaha memeluk Islam.

"Kalau tak ada jodoh saya dengan Akim, saya akan tetap peluk Islam. Saya masuk Islam bukan sebab nak kahwin dengan dia tapi sebab saya mahukan Islam itu sendiri,” katanya.

Ditanya pemberita apakah yang dia rasa selepas mengucap dua kalimah syahadah Stacy berkata, perasaannya amat teruja ketika itu walaupun tiada pengetahuan mengenainya.

"Masa tu saya sangat-sangat teruja. Bersemangat nak mengucap dan saya menangis kerana sangat gembira apatah lagi ketika itu ayah dan ibu saya ada bersama,” katanya yang terkenangkan kenangan bersama keluarga selepas memilih menukar agama.

Stacy yang mahu kekal dipanggil nama berkenaan berkata, dia akan mempelajari Islam secara berperingkat dengan memasuki kelas agama.

Malah dia juga berhadap semua pihak di luar sana tidak terus berdebat isu pertukaran agamanya itu.

Dalam perkembangan sama Stacy meluahkan rasa terkilan apabila gambar dia hadir ke pejabat agama Islam telah disebarkan kepada umum sehingga menjadi viral di media sosial.

Ujar Stacy, pada waktu itu dia sanggup bersembunyi untuk masuk ke dalam bilik dengan alasan tidak mahu dilihat orang namun ia tetap didedahkan kepada umum oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab.

Bagaimanapun kata Stacy dia memaafkan mereka yang terlibat menyebarkan gambar berkenaan.

"Sebenarnya saya terkilan bila berita itu keluar. Saya nak rahsiakan kerana saya nak masuk agama Islam dalam keadaan tenang.



Previous Post Next Post