Najib Najib: Ada Pihak Kelirukan Rakyat Tentang Punca Kos Sara Hidup Meningkat



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar sikap sesetengah pihak yang sengaja mengelirukan rakyat tentang punca sebenar kenaikan harga barang dan perkhidmatan.

Beliau berkata tindakan pihak berkenaan yang cuba menyalahkan kerajaan semata-mata, walhal kerajaan sedang berusaha dengan gigih mencari jalan bagi mengawal harga barang yang naik akibat faktor luaran.

"Contohnya, Kerajaan telah mengumumkan diskaun-diskaun khas pengangkutan awam baru-baru ini," katanya melalui 'podcast' yang disiarkan di blognya www.najibrazak.com pada Jumaat.

Di samping itu, perdana menteri berkata, kerajaan juga sedang meneliti angkah-langkah bersesuai yang perlu dan mampu diambil. Dalam pada itu, Najib berkata walaupun kerajaan telah sedaya upaya mencari jalan bagi meringankan beban rakyat, adalah penting untuk orang ramai mengetahui punca sebenar kenaikan harga barang dan perkhidmatan berlaku.

Najib berkata pertama sekali adalah faktor luar yang memberi tekanan terhadap ekonomi negara susulan penurunan harga minyak mentah dunia.


"Apabila harga minyak mentah dunia turun, maka pendapatan kerajaan berkurangan. Dalam konteks ini, dijangka lebih daripada RM30 bilion pada tahun hadapan.

"Maka sukarlah untuk kerajaan melakukan campur tangan seperti menambah subsidi," katanya, sambil memberi analogi jika seorang individu diturunkan atau dikurangkan pendapatannya, maka terbatas lah kebolehan dan kemampuannya untuk berbelanja.

Najib berkata, sama keadaannya dengan kerajaan, terbatas dalam kebolehan serta kemampuan negara apabila pendapatan negara berkurangan.

Perdana menteri berkata kedua, kesan daripada pendapatan negara yang berkurangan, pelabur akan menjual Ringgit untuk melabur di negara yang tidak terkesan dengan kejatuhan harga minyak.

Keadaan itu, katanya mengakibatkan prestasi Ringgit menguncup, dan menyebabkan harga barangan import menjadi lebih mahal.

"Jika dilihat, trend Ringgit kita hampir selari dengan trend harga minyak," katanya.

Previous Post Next Post