Diskriminasi Pelakon Kulit Hitam, Jada Pinkett Smith Boikot Anugerah Oskar


Jada tidak berpuas hati dengan senarai pencalonan Anugerah Akademi tahun ini yang membelakangkan pelakon berkulit hitam.

JADA Pinkett Smith sedang mempertimbangkan untuk memboikot Anugerah Akademi ke-88 kerana tidak berpuas hati hanya pelakon berkulit putih dicalonkan.

Pelakon itu meluahkan perkara berkenaan di laman sosial miliknya ekoran sudah dua tahun berturut-turut pelakon berkulit hitam tidak tersenarai sebagai calon akhir.

"Anak seni berkulit hitam sentiasa dialu-alukan untuk memberi anugerah dan membuat persembahan tetapi jarang diberi pengiktirafan atas usaha keras dalam bidang seni," katanya.


Pegumuman yang dibuat di Los Angeles pada Khamis lalu memperlihatkan aktor seperti Will Smith, Idris Elba dan Samuel L. Jackson tidak tercalon walaupun lakonan mereka hebat.

Peminat yang turut tidak berpuas hati dengan perkara itu turut menempelak pihak Akademi dengan menggunakan hastag #OscarsSoWhite.

Filem The Revenant mengungguli senarai pencalonan dengan 12 pencalonan termasuk Filem Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik dan Pengarah Terbaik.

Leonardo Dicaprio mendapat sorakan ketika namanya diumumkan sebagai salah seorang pencalonan menerusi kategori Pelakon Lelaki Terbaik.

Bintang tekenal itu sebelum ini pernah lima kali tercalon dalam kategori sama namun gagal membawa pulang sebarang trofi dan ramai berharap dia akan diumumkan sebagai pemenang atas kecemerlangan persembahannya dalam The Revenant.

Previous Post Next Post