Nilai Ringgit Lemah Bakal Beri Kesan Besar Kepada Harga Ubat


Harga ubat-ubatan dijangka akan meningkat daripada nilai ringgit lemah berikutan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), jelas Organisasi Industri Farmaseutikal Malaysia (MOPI).

"Kesan keseluruhan pada harga ubat-ubatan adalah lebih banyak dipengaruhi oleh pergerakan tukaran mata wang asing (pertukaran asing) dan cabaran ekonomi semasa yang kita hadapi sekarang," kata presiden organisasi, Diong Sing Peng.

Tambahnya, kesan TPPA adalah "tidak sebesar seperti yang diharapkan" bagi industri farmaseutikal tempatan.

MOPI mewakili semua syarikat besar farmaseutikal yang menghasilkan ubat generik dan biosimilar di dalam negara.

Diong berkata, hanya satu cara sahaja bagi memastikan harga ubat-ubatan kekal tinggi lebih lama yang mungkin berkesan dengan penyambungan paten.

Beliau merujuk kepada klausa dalam TPPA yang membenarkan lanjutan tempoh paten 20 tahun jika terdapat kelewatan yang tidak munasabah dalam proses permohonan.


Ia ditakrifkan dalam perjanjian lima tahun dari tempoh permohonan atau tiga tahun selepas permintaan untuk pemeriksaan permohonan, yang mana kemudian.

Piagam pelanggan Perbadanan Harta Intelek Malaysia memberi lanjutan paten selama 26 bulan untuk permohonan biasa.

Di samping itu, klausa dalam TPPA menyatakan bahawa permohonan untuk memasarkan ubat-ubatan baharu di Malaysia mestilah dipohon dalam tempoh 18 bulan bagi permohonan pertama untuk memasarkan ubat-ubatan di mana-mana sahaja.

"Ia perlu dilindungi bagi mengelakkan daripada sebarang percubaan untuk "evergreening" oleh pemegang paten," kata Pengarah Eksekutif MOPI Keh Song Hock.

Evergreening merujuk kepada amalan monopoli ke atas sesetengah produk melalui pelbagai taktik, termasuk memfailkan paten baharu apabila produk yang asal hampir tamat tempoh.

Previous Post Next Post