Goosebumps imbau zaman kanak-kanak



KETIKA anda masih kecil, pernahkah anda terfikir atau terbayang karakter yang anda baca dalam buku akan menjelma secara realiti? Bahkan ada ketikanya ada yang cuba memomokkan dengan mengata hantu yang dilihat di dalam gambar akan menjelma di luar.

Jika anda pernah terbayangkan perkara itu dan ia sama sekali tidak menjadi kenyataan, maka pastikan anda tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan filem terbaharu arahan, Rob Letterman.

Menerusi filem yang membariskan pelakon hebat seperti Jack Black, Odeya Rush, Halston Sage dan Dylan Minnette ini membawa penonton melayari kisah tentang Zach Cooper yang telah berpindah ke sebuah bandar kecil dan bertemu dengan Hannah, jiran barunya. Bapa kepada Hannah, R.L Stine, merupakan penulis kepada cerita Goosebumps.

Namun, sesuatu yang tidak diketahui oleh Zach dan rakannya, Champ, Stine telah melindungi pembacanya dengan memastikan watak-watak tersebut dikurung dan dikunci di dalam siri buku yang ditulis olehnya.

Bagaimanapun suatu hari Zach dan Champ secara tidak sengaja telah melepaskan karakter-karakter jahat dari kurungan mereka dan bebas berkeliaran di Bandar Greendale, Maryland.




Justeru, Stine bersama Zach, Champ dan Hannah perlu bergabung untuk memastikan ke semua watak itu kembali ke tempat asal mereka.

Filem yang diedarkan oleh Columbia Pictures ini digarap berdasarkan novel fiksyen seram berjudul sama hasil tulisan R. L. Stine.

Justeru pada pandangan penulis, bagi anda yang membesar dengan program televisyen berdasarkan siri novel tersebut, atau pun pernah bermain permainan video Goosebumps, filem ini adalah yang paling dinantikan.

Namun itu tidak bermakna mereka yang belum pernah menonton tidak sesuai menonton filem ini.

Ini kerana, Letterman berjaya menggarap filem ini dengan memperkenalkan satu persatu watak dan bagaimana karakter-karakter ini boleh terlepas dan bebas berkeliaran.

Seperkara yang menarik mengenai karakter tersebut, ia tidak tampil klise seperti sesetengah watak yang digambar hanya tahu menyerang dan membuat kacau bilau.

Sebaliknya, ada karakter yang ditampilkan penuh dengan rasa ingin tahu dan keletah mereka membuatkan kita akan ketawa tidak kering gusi.

Bukan itu sahaja, misi keempat-empat karakter ini dalam memastikan ke semua karakter kembali di dalam buku tersebut juga digarap dengan penuh lucu.

Pendek kata, anda tidak akan bosan dengan perjalanan filem ini.

Selain itu, sentuhan imej janaan komputer (CGI) juga banyak membantu mencantikkan lagi filem ini dan menampakkan ia lebih hidup dan 'real'.

Jack menyerlah

Dari sudut lakonan pula, Jack kali ini berjaya lari dari watak skeptikal yang sering dibawanya.

Dia pada awalnya membawa watak R.L Stine, seorang penulis yang digambarkan misteri dan tidak suka bergaul dengan jiran.

Namun dalam masa yang sama dia seorang yang penyayang dan suka berkongsi ilmu.

Bagaimanapun apabila tiba pada babak menyelamat, karakternya mula bercampur, tapi kelemahan itu boleh dimaafkan.

Manakala kehadiran muka-muka baru seperti Odeya, Halston dan Dylan juga tidak kurang hebatnya dan mereka banyak membantu dalam melengkapkan lagi perjalanan cerita.

Jadi apakah yang akan berlaku seterusnya? Adakah misi mereka ini akan berjaya?

Jangan lupa untuk mendapatkan jawapan di pawagam berdekatan anda.

Previous Post Next Post