Siapa juara Kilauan Emas 4? Konsert Di Tunda



SETELAH enam minggu bersiaran, program realiti nyanyian, Kilauan Emas 4 (KE 4) bakal menobatkan takhta juara pada malam ini.

Bertempat di Dewan Sri Putra, Bukit Jalil, KE 4 bakal membuka tirai pada jam 9.30 malam dan disiarkan secara langsung di kaca televisyen di saluran Astro Prima (105).

Usah diduga debaran di dada, lima finalis yang bakal berentap, Ben, Nas, Zain, Nordin dan Arip, pastinya sukar untuk meramal kehebatan lawan.

Mana tidaknya, mereka berlima bukanlah calang-calang orang, malah kesemuanya antara ‘otai’ yang sangat berbakat.

Jika sebelum ini kita menyaksikan konsert yang bertemakan Retro & Pop Yeh Yeh dan Balada, kali ini mereka bakal membawa lagu baru dan muzik genre pilihan masing-masing.

Malah ada juga yang sudah mula berteka teki siapakah yang bakal memikat hati juri tetap iaitu Datuk Ramli MS, Ziana Zain dan Datuk Hattan ini.

Selain sistem pemarkahan 70 peratus juri tetap, lima finalis ini turut diadili 30 peratus berdasarkan undian penonton menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Sama-samalah kita nantikan debaran kemuncak KE 4 pada malam ini!







Nordin susah hafal lirik?

Berusia 53 tahun dan berasal dari Kelantan, Nordin Yusoff, membuktikan kehebatannya di pentas KE 4 apabila berjaya melayakkan diri ke final.

Walaupun kerjaya seninya sebelum ini lebih kepada nyanyian dikir barat, namun pendikir popular di Pantai Timur ini tidak dibayangi muzik dikir.

Malah, persembahannya agak konsisten dari minggu ke minggu tanpa mengecewakan peminat dan penonton walaupun tanpa iringan gendang dan rebana!

Pun begitu, akui Nordin, dia perlu berwaspada dengan empat rakan finalis lain yang juga tidak kurang hebatnya.

Mengakui finalis lain turut mempunyai kelebihan berbeza, pentas KE 4 merupakan bentuk cabaran dan persaingan sihat.

Namun, dalam usaha memberikan persembahan terbaik buat penonton, Nordin memberitahu, dia mempunyai kesukaran dalam menghafal lirik.

"Memandangkan kami mempunyai sedikit masa sahaja untuk berlatih irama baharu setiap minggu, hafalan lirik juga menjadi tekanan bagi saya setiap kali menjelang konsert.

"Namun, tidak bermakna saya harus mengecewakan peminat dan penonton. Saya akan terus berusaha untuk memuaskan hati peminat.

"Malah, bagi saya, pentas KE 4 bukanlah tempat untuk mengejar kejuaraan semata-mata. Namun lebih kepada menyediakan persembahan yang terbaik untuk peminat," katanya.

Ditanya mengenai persediaannya di pentas akhir KE 4, Nordin berkata, dia sudah bersedia dan sedang menghafal lirik bagi lagu baru yang bakal dinyanyikan nanti.

“Saya dalam proses menghayati lagu baharu yang diberikan. Pada konsert sebelum ini saya berdepan dengan masalah kurang 'familiar' dengan lagu-lagu tersebut. Tapi saya sahut cabaran itu.

“Alhamdulillah, saya akan terus berjuang di peringkat akhir ini dan memberikan persembahan yang terbaik nanti,” katanya.

Mempunyai perancangan tersendiri sekiranya berjaya dinobatkan sebagai juara, Nordin berhasrat untuk membawa ibunya ke Makkah untuk menunaikan haji.

"Kalah dan menang adalah adat pertandingan. Sekiranya saya berjaya, saya akan meneruskan perjuangan dalam industri ini.

"Selain itu, saya berhasrat membawa ibu ke Kota Suci. Disebalik kejayaan ada sokongan dan sokongan itu datangnya daripada keluarga dan peminat,” katanya yang turut berterima kasih kepada peminat yang mengundinya setiap kali konsert.


Zain belajar teknik nyanyian

Jika Nordin mempunyai pengalaman dalam dikir, Zain pula mempunyai pengalaman luas dalam bidang nyanyian ketika aktif dengan kumpulan Arrow.

Menggunakan nama Renggo ketika itu, Zain atau nama sebenarnya, Md Zain Ramli, 45, lebih sebati dengan genre pop rock sebagai alirannya.

Namun, sejak kembali aktif menerusi pentas KE 4, dia kini lebih selesa mendendangkan lagu-lagu yang lebih santai dan sederhana.

Menurutnya, walaupun sudah lama tidak beraksi, namun ia tidak mematahkan semangatnya untuk kembali menyanyi.

“Walaupun dah lama tinggalkan bidang ini dan mulakan perniagaan roti canai, tapi saya mendapat sokongan daripada keluarga.

“Alhamdulillah, tak sangka saya dapat peluang belajar teknik nyanyian yang betul. Berbeza dengan cara nyanyian yang dulu.

"Bagi saya cikgu di akademi banyak membantu kami untuk terus sehingga ke final ini,” katanya yang tidak menyangka masih mempunyai peminat tersendiri.

Mengakui finalis lain mempunyai keunikan tersendiri dalam mempersembahkan genre masing-masing, Zain berkata dia sedia mencabar empat lagi pesaingnya untuk terus memberikan persembahan terbaik mereka pada malam ini.

“Mereka ada kekuatan vokal masing-masing dan saya percaya kesemua finalis ini sebenarnya sudah berjaya.

"Mereka sudah menjejakkan kaki sehingga ke peringkat ini. Jadi bagi saya, saya akan terus mencabar mereka!,” katanya lagi.

Tambah Zain, sekiranya dia berjaya merangkul gelaran juara, dia akan meneruskan perjuangan dalam industri dan bercadang untuk membuka perniagaan bersama seorang lagi finalis, Arip.


Arip beri kejutan!

Siapa sangka, pemilik nama sebenar, Omar Sharif Mat Din, 42, sebelum ini adalah pembancuh minuman.

Tidak pernah terlibat dalam sebarang aktiviti nyanyian, namun percubaan dalam uji bakat terdahulu bakal membawa perubahan dalam hidupnya.

Tambahan pula, sokongan daripada keluarga dan rakan-rakan membuatkan Arip bersemangat untuk terus beraksi.

"Mereka tahu saya suka menyanyi dan mereka menyokong saya untuk mengubah nasib hidup.

"Walaupun saya tiada pengalaman, namun guru di akademi banyak mengajar saya dalam bidang seni suara.

"Kini, baharu saya tahu betapa sukarnya untuk menjadi penyanyi mengikut cara yang betul,” katanya.

Finalis yang berasal dari Pahang ini memberitahu, sekiranya berjaya menjadi juara, dia akan meneruskan kerjayanya dalam bidang ini.

"Saya lebih menumpukan perhatian pada konsert malam ini kerana ia adalah penentu sepanjang berada di pentas KE 4.

"Namun, yang pastinya saya akan memberikan kejutan dalam persembahan nanti dan membuat sehabis baik," jelasnya.


Ben mahu terbit album

Bagi Ben atau nama sebenarnya Benasil Kundong, 65, yang berasal dari Sabah ini, haluan muziknya lebih kepada genre 'country'.

Bersedia berentap dengan empat finalis lain, Ben mengharapkan agar persembahan pada malam ini adalah yang terbaik berbanding sebelum ini.

Malah, menurut penyanyi kelab ini, KE 4 merupakan platform terbaik untuk dirinya mengembangkan bakat dalam seni nyanyian.

"Dulu, saya menyanyi di kelab sahaja dan itulah mata pencarian saya. Namun, bila berjaya berada hingga ke tahap ini, saya ingin beraksi secara serius lagi. "Jika diberi peluang, saya mahu menjadikan laluan ini sebagai platform untuk saya berkarya dan menjadikan bidang nyanyian sepenuh masa,” katanya.

Tambah Ben, dia berhasrat menerbitkan album berentak Country Malaysia, sekiranya berjaya meraih gelaran juara.


Nas sakit?

Finalis lain mungkin lebih beruntung kerana sehingga kini, mereka belum diduga dengan tahap kesihatan.

Namun, bagi Nas, dia amat risau akan kesihatannya yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini.

Menurut nas atau nama sebenarnya, Mohammad Nasiruddin Mohd Hashim, kerjaya sebagai ahli sukan tidak memberi jaminan dalam segi kesihatan.

"Saya mengalami gangguan kesihatan, mungkin kerana terlalu penat. Lagipun saya baru lepas pembedahan, jadi saya terasa tak sedap badan sikit.

"Tapi, tidak bermakna saya perlu berundur atau gentar. Saya terus mencabar diri saya untuk memastikan persembahan berjalan dengan lancar.

"Inilah saat yang ditunggu-tunggu selama ini dan saya tidak akan mensia-siakannya," katanya yang turut merancang untuk meneruskan kerjaya dalam industri sekiranya bergelar juara.

ARTISMELETOP: KILAUAN EMAS TERPAKSA DITUNDA UNTUK MENGHORMATI KEMANGKATAN SULTAN PERAK, SULTAN AZLAN SHAH
Previous Post Next Post