Kejayaan Leonardo DiCaprio


BELUM pun ditayangkan di Malaysia, filem The Revenant sudah pun mencatatkan kejayaan peribadi buat aktor utamanya, Leonardo DiCaprio.

Masakan tidak, menerusi filem itu, aktor kacak itu berjaya memenangi kategori Pelakon Filem Lelaki Terbaik – Drama pada Anugerah Golden Globe ke-73, baru-baru ini.

Dengan kemenangan itu, pelakon yang juga popular menerusi filem Romeo+Juliet itu telah melenyapkan impian empat aktor lain yang tercalon iaitu Bryan Cranston bagi filem Trumbo, Michael Fassbender (Steve Jobs), Eddie Redmayne (The Danish Girl) dan Will Smith (Concussion).

Ini adalah kemenangan ketiganya dalam acara berprestij itu. Sebelum ini, aktor kelahiran California itu sudah memenanginya menerusi filem The Aviator pada 2005 melalui kategori sama dan The Wolf of Wall Street (2014) bagi kategori Pelakon Filem Lelaki Terbaik – Komedi Atau Muzikal.

"Wow, penghargaan ini sangat besar dan bererti buat diri saya.

"Dua tahun lalu sewaktu saya bersetuju untuk menerima tawaran berlakon filem ini, tiada lain adalah untuk melakukan sesuatu yang di luar kotak minda dengan memberikan tontonan sinematik kepada audiens," katanya ketika menerima anugerah tersebut, baru-baru ini.

Menganggap sebagai satu penghormatan besar kerana dapat berlakon dalam filem itu, kata DiCaprio, The Revenant, menceritakan tentang survival yang menyaksikan kejayaan semangat manusia yang mampu di kecapi dengan adanya kepercayaan dalam diri.

Lebih membanggakan lagi, DiCaprio turut menunjukkan kesungguhan dan pengorbanannya dalam filem itu semata-mata mahu menghidupkan watak Hugh Glass.

Bukan itu sahaja, kesanggupannya untuk bermalam di kawasan sejuk dan bersalji di Kanada berhari-hari lamanya telah menyebabkan dirinya menghidap hypothermia yang hampir meragut nyawanya.


"Filem ini mengenai seorang lelaki, Hugh Glass yang ingin bertahan dan hidup dengan semua kemampuannya demi melawan alam.

"Akhirnya alam juga yang mengubahnya. Saya rasa itu juga terjadi pada kami, semua elemen itu mengubah kami selama tempoh penggambaran berlangsung.

"Terima kasih kepada Alejandro Gonzalez Inarritu dan juga Tom Hardy yang saya sifatkan sebagai seorang pengarah dan pelakon hebat serta luar biasa," katanya.

Bagaimanakah nasib Glass? Nantikannya di pawagam mulai 28 Januari ini.

Tukar nama?

Jangan tidak tahu, pemilik nama sebenar Leonardo Wilhelm DiCaprio ini pernah di minta untuk menukar namanya kepada Lenny Williams, pada awal penglibatannya dalam bidang lakonan.

Ketika itu, ada agensi yang menilai dirinya menyatakan karier DiCaprio tidak akan berjaya sekiranya mengekalkan nama asalnya itu.

"Ya, ketika itu saya berusia 11 tahun. Ketika itu adalah kali pertama saya ingin menjadi aktor profesional.

"Namun, agensi ingin saya menukar nama kepada Lenny Williams.

"Mereka berpendapat, nama saya terlalu mengarah kepada etnik tertentu sekali gus akan menjadi punca kegagalan saya sebagai pelakon," katanya.

Enggan mengambil peduli, DiCaprio terus mencuba sehingga ada satu agensi lain dapat menerimanya tanpa memerlukannya menukar nama, dua tahun kemudian.

Kini, aktor kacak itu membuktikan kata-katanya apabila muncul sebagai salah satu pelakon gred A di Hollywood.

"Saya bekerja keras bukan untuk menjadi pelakon terkenal, sebaliknya ingin menghasilkan filem yang bagus.

"Kini, saya konsisten pada mimpi saya iaitu menjadi seorang aktor," katanya kepada Femalefirst.co.uk.

Aktivis alam sekitar

Mengimbas kembali perjalanan seninya, DiCaprio mula mencipta nama menerusi filem Titanic sekitar 1997, sekali gus menjadi perhatian ramai.

DiCaprio memulakan kerjaya seninya menerusi beberapa iklan komersial sebelum menjadi pengacara dalam rancangan televisyen (TV) seperti Opera Santa Barbara.

Kariernya mula berkembang pada awal 90-an menerusi filem pertamanya, Critters 3 pada 1991 seterusnya menerima kritikan positif daripada penonton.

Disebabkan lakonan yang cemerlang, pelakon berusia 41 tahun itu akhirnya diterima untuk membintangi filem Romeo & Juliet pada 1996 seterusnya berada di puncak dek fenomena Titanic (1997).

Tidak terhenti di situ sahaja, DiCaprio dicalonkan untuk berlakon pelbagai filem seperti Catch Me If You Can (2002), Gangs of New York (2002), Blood Diamond (2006), Street Revolution (2008), Shutter Island (2010), Django Unchained (2012) dan The Great Gatsby (2013).

Selain berlakon, DiCaprio juga merupakan aktivis alam sekitar bahkan sedang merancang untuk ‘menyembuhkan’ sebuah pulau untuk dijadikan sebuah lokasi pelancongan.

Bagi merealisasikannya, pelakon terkenal itu nekad membeli Blackadore Caye, sebuah pulau tidak berpenghuni seluas 104 ekar di Belize, Amerika Utara.

THE REVENANT

PENGARAH: Alejandro Gonzalez Inarritu
PELAKON: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter, Domhnall Gleeson
GENRE: Aksi / Pengembaraan
TARIKH TAYANGAN: 28 JANUARI 2016


Previous Post Next Post